Jakie mięśnie pracują podczas jazdy rowerem?

Jazda na rowerze, zarówno rekreacyjna jak i bardziej zaawansowana stanowi wspaniały sposób na aktywne spędzenie wolnego czasu. Coraz więcej Polaków wybiera właśnie tę formę sportu przede wszystkim z uwagi na brak monotonii, możliwość pokonywania większych dystansów niż podczas biegania, możliwość dostosowania tempa jazdy do własnych możliwości i upodobań oraz liczne korzyści zdrowotne. Rower to także idealny środek transportu do i z pracy dlatego coraz więcej osób zamienia samochód lub komunikację miejską i przesiada się na rower.

Praca mięśni podczas jazdy na rowerze

Jazda na rowerze powoduje nie tylko zwiększenie produkcji endorfin w organizmie oraz spalanie dużej ilości kalorii ale także jest w stanie wspaniale wymodelować sylwetkę. Podczas tego typu treningu intensywnie pracuje wiele partii mięśni. Najbardziej angażowane podczas treningu rowerowego są niewątpliwie mięśnie nóg. Intensywnie pracują mięśnie pośladkowe, mięsień trójgłowy łydki oraz dwugłowy i czworogłowy uda. Solidną pracę wykonują też mięśnie kulszowo-goleniowe oraz mięsień przedni piszczelowy.

Trening kolarski angażuje też górne partie ciała człowieka: kończyny górne oraz mięśnie brzucha. Trzymanie oraz manewrowanie kierownicą zwłaszcza podczas jazdy po wymagającym terenie wpływa na pracę mięśni trójgłowego ramienia, mięśnia naramiennego oraz piersiowego większego. Praca brzucha to przede wszystkim angażowanie mięśni prostych i poprzecznych brzucha i mięśni lędźwiowych.

Jazda na rowerze, a mięśnie nóg

Mimo, że jazda rowerem powoduje zwiększenie siły i pracy mięśni nóg, nie zawsze powoduje zwiększenie ich obwodu. Z problemem tym borykają się bardzo często kobiety, obawiając się, że częste „pedałowanie” spowoduje u nich nadmierny rozrost mięśni ud. Warto wiedzieć, że spokojna i rekreacyjna jazda rowerem nie spowoduje skoku w budowie i obwodzie mięśni. Wpływ na zwiększenie masy mięśniowej ma duże obciążenie zewnętrzne, styl i sposób jazdy oraz warunki terenowe w których wykonywany jest trening.

Intensywna praca mięśni nóg w warunkach treningu siłowego może spowodować powiększenie mięśni przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości tkanki tłuszczowej. Uda staną się przede wszystkim jędrne i twarde a skóra sprężysta i napięta. Ważny jest też sposób ułożenia pedałów. Podczas ruchu pchającego największa aktywność przypada mięśniom czworogłowym uda i pośladków. Ruch przeciwny czyli odciągający wpływa na pracę tylnych mięśni nóg.

Wpływ na zdrowie jazdy na rowerze

Korzystanie z formy aktywności jaką jest jazda na rowerze przynosi zbawienne dla zdrowia skutki. Umiarkowany w tempie trening jest w stanie pomóc w pozbyciu się nadmiaru kilogramów i poprawy kondycji i wydolności organizmu. W przeciwieństwie do biegania nie obciąga zbyt mocno organizmu a przede wszystkim stawów.

Regularna jazda na rowerze pozwala wymodelować sylwetkę, zmniejszyć poziom cukru we krwi, zlikwidować wysoki poziom cholesterolu. Trening rowerowy jest doskonałym sposobem na osiągnięcie wymarzonej i umięśnionej sylwetki, poprawy stanu zdrowia oraz zrelaksowanie się po ciężkim i stresującym dniu w pracy.